Hľadať
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

Čo je to jet lag a ako s ním bojovať?

Čo je to jet lag a ako s ním bojovať?

Cestovanie je úžasná vec, ale niekedy prináša aj nemalé problémy, s ktorými sa počas ciest treba vysporiadať.

Určite ste zažili ten pocit, keď ste prileteli do vytúženej destinácie a premohli vás pocity nesmiernej únavy, bolesti hlavy a poruchy spánku.

Jet lag z angličtiny znamená pásmová choroba, v medicíne označovaná ako desychronóza.

Čo to znamená?

Jet lag je komplikácia, spôsobená narušením biorytmu pri dlhších cestách lietadlom. Nastáva z dôvodu rýchleho prekonania viacerých časových pásiem a môže trvať niekoľko dní, pokiaľ si človek nezvykne na nové časové pásmo. Okrem nespavosti ju môže sprevádzať aj nevoľnosť, podráždenosť, dezorientácia alebo zmena krvného tlaku.

Naše telo je nadstavené na určitý stav rovnováhy, funguje na určitom 24 hodinovom cykle, tzv. cirkadiánnom rytme, ten pomáha a určuje telu kedy zaspať a kedy sa zobudiť. Svet je rozdelený na 24 rôznych časových pásiem a náš biorytmus je narušený po prelete týchto pásiem. Rýchlosť, akou sa naše telo dokáže adaptovať na zmenu časových pásiem, určuje viacero faktorov ako je vek alebo fyzická kondícia.

 

Tipy a triky na prekonanie pásmovej choroby

  1. Zvoľte si nočný let

Na základe dĺžky trvania letu a počtu časových pásiem, ktoré máte prekonať, prídete pravdepodobne do vašej destinácie v ranných alebo poobedných hodinách. Ideálne načasovanie pre vaše telo, aby sa prispôsobilo novému režimu a preinštalovalo vnútorné hodiny.

  1. Znížte dávku kávy

Aspoň 12 hodín pred odletom, počas letu, vyhnite sa prejedaniu a znížte príjem kofeínu do organizmu, hoci vás káva udrží viac v strehu.  Keď zaspíte, budete sa budiť častejšie, čo spôsobí zhoršenie kvality spánku.

  1. Vyhnite sa, prípadne, znížte konzumáciu alkoholu

Vzduch v lietadle je suchý, preto je dôležité hydratovať dostatočne organizmus počas letu dostatočným pitím vody. Alkohol spôsobuje dehydratáciu, hoci kvapka nejakej chutnej liehoviny vo vzduchu určite poteší, môže však zhoršiť a znepríjemniť jet lag.

Pamätajte, jeden pohárik alkoholu vo vzduchu sa rovná dvom pohárikom na zemi.

  1. Odporúčame spánok počas letu

Spánok je dôležitý najmä keď letíte z východu na západ. Let býva ohromne únavný, a preto, čím viac spíte v lietadle, tým lepšie sa vám bude neskôr fungovať a prekonávať prípadnú pásmovú chorobu. Niektoré letecké spoločnosti odporúčajú zakúpenie prvej triedy, avšak my v CK Victory Travel vieme, že to nie je veľmi ekologická možnosť, preto si radšej zbaľte dostatok vankúšov a pohodlného oblečenia, aby sa vám zľahka zaspávalo

 

   

 5.  Tabletky na spanie?

Tabletky na spanie môžu byť vhodnou alternatívou pre tých, ktorým spánok v lietadle robí obrovský problém. Ak sa tomu nedá vyhnúť, s dávkovaním treba nakladať rozumne a v prípade ich použitia by ste sa mali byť oboznámený s ich účinkami. Lietadlo nie je príliš vhodné miesto na testovanie tabletiek po prvý krát.

6.  Skúste melatonín

Naše telo prirodzene produkuje melatonín, ten pomáha regulovať nutkanie na spánok. Dávky tohto hormónu sa zvyšujú, keď nastáva tma, reaguje teda na redukciu svetla. Dostanete ho kúpiť v lekárni bez predpisu. Niektorí vedci ho odporúčajú na zmiernenie následkov jet lagu.

7.  Vyhnite sa spánku hneď po prílete

Prekonali ste niekoľkohodinový let a prvé, čo si predstavujete po príchode do destinácie, je útulná posteľ. Únava vás nechce nechať na pokoji, avšak dôležité je tieto pocity prekonať a ísť spať v správny čas, aký je na mieste, kde ste pristáli. Aj krátke 20-minútové zdriemnutie sa môže predĺžiť na 3-hodinový spánok, čo naruší spánkový režim ešte viac a spôsobí, že sa ocitnete pozerať do stropu napríklad o 4.00 hodine rannej.

    8.    Choďte von

Fyzické cvičenie po prílete, prechádzka alebo čas strávený vonku na dennom svetle, je veľmi dôležitý. Umožní organizmu rýchlejšie sa unaviť, a tým sa aj prispôsobiť prostrediu, v ktorom sa budete vyskytovať. Buďte trpezlivý a pomôžte sami sebe, aby ste lepšie prekonali prípadné následky pásmovej choroby.

Petra Tiklová
Petra Tiklová

Petra je mladá zcestovaná duša, ktorá po prvej návšteve Ázie v roku 2010 pochopila, že tam nechala kúsok srdca a musela túto posadnutosť premeniť na realitu. Opustila neskôr Slovensko a usadila sa v tropickej Indonézii, na Bali, kde žije takmer 3 roky. Tento raj sa stal jej druhým domovom. Rada cestuje najmä po juhovýchodnej Ázii. Na svojich dobrodružstvách najradšej využíva lokálne spôsoby dopravy, ochutnáva rôznorodé jedlá a obľubuje sa vždy pustiť do reči s miestnymi obyvaťeľmi, aby sa naučila všetko o kultúre a živote v danej krajine. Jej potrebou je mať vždy ten najautentickejší zážitok. Prispôsobila sa pomalému tempu na Bali, kde sa snaží pomáhať rozvoju udržateľného a ekologického turizmu. Dni trávi tiež aktívne na surfe, cvičí yogu, alebo ju často nájdete vysmiatu pri západe slnka na pláži s kokosom v ruke. Zažíva tam denne všedné i nevšedné situácie, o ktoré sa bude s Vami pravidelne deliť.

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(https://www.victorytravel.sk/sk/wp-content/uploads/2017/08/Cliffs-of-Moher.jpg);background-color: transparent;background-size: cover;background-position: center center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 650px;}
X